7 Ekim 2012 Pazar

DOĞUMDAN SONRA SÜTÜN HEMEN GELMESİ İÇİN YAPILABİLECEKLER

    Anne adayları mutlaka okuyun...! Öncelikle şunu söylemek isterim ki ben hamileliğimde doğumdan sonra hemen süt gelmesi için yapabilecekleri hiç araştırmamıştım. Çünkü hamileliğimde sütüm geliyordu ben de bunun direkt bebeğime yeteceği kanısına vardım ve ilgilenmedim ama maalesef sütüm yetmedi. Bu bir anne için gerçekten çok üzücü bir şey. Bebeğinize yetemediğinizi düşünmek hele ki anne sütünün faydalarını bilen ve emzirmenin öneminin bilincinde olan bir anne olarak insanı çok üzüyor.
    Daha sonra bir çok deneme ve araştırma sonucu sütümü artırdım ama iş işten geçtiği için zaten bitmeye yakın sütümü günlük ihtiyacın yarısına yetecek kadar yükseltebildim. Özellikle eğer bu yazıyı hamileyken ya da daha bir kaç haftalık anneyken okursanız çok daha şanslısınız.

    İlk Sütün Gelmesi:


  1.     Doğum yaptığınızda sütünüz hemen gelmeyecek. Başlangıçta az miktarda "kolostrum" adı verilen fazla koyu ve besleyici olmayan ancak bebeğinizin çok ihtiyacı olan antikorlar ve hızlı gelişmesi için bol miktarda büyüme faktörleri içerir. Sakın kendinizi; sütüm gelmedi, sütüm yetmiyor ya da sütüm doyurmuyor diye üzmeyin çünkü üzdüğünüz anda; hem sütünüz üzüntü ve stresten hem de beyninize gönderdiğiniz "sütüm az" sinyallerinden dolayı azalacaktır.
  2.     Bebeğinizi bol bol emzirin. Zaten bebeğiniz doğar doğmaz çok güçlü bir emme refleksiyle doğar: benim oğlum ilk yüzüme yaklaştırdıklarında dudağımı emmeye çalışmıştı =). Bebeğinizi sık sık emzirmek onun kendisini güvende ve huzurlu hissetmesini sağlayacaktır.
  3.     Mutlaka daha önce bebeğini rahatlıkla uzun süre emzirmiş birinden yardım isteyin. Emzirmek deneyim ister ve bu konuda öğreneceğiniz ufak trikler işinize çok yarayacaktır
  4.     Bebeğiniz ilk sütünüzle doymayıp huysuzlanacak ve ağlayacaktır. Unutmayın bu yalnızca sizin bebeğinizin başına gelmiyor ve bu kesinlikle sizin hatanız değil. Hastanede hemşireler bu durumu zaten bildikleri için bebeğinize sizin asıl doyurucu sütünüz gelene kadar mama takviyesi yapacaklardır (benim oğluma yapmıştık). Ancak mamayı kesinlikle biberonla vermeyin. bebeğiniz ilk başta biberonu da sizi de emebilir. Siz de buna güvenerek nasıl olsa ikisini de emiyor diye düşünebilirsiniz ama bir süre sonra biberona alışacaktır. Benim oğlum 3 ay ikisini de emdikten sonra beni reddetti. Biberon yerine çay kaşığı, şırınga, kaşık uçlu biberon tercih edebilirsiniz ancak çok dikkatli olun. bebeğiniz henüz büyük miktarları yutamıyor yavaş ve çok az az içirin. Eğer bu yüzden kendinizi suçlar ya da çok etkilenir üzülürseniz sütünüz de bu durumdan etkilenecektir. Yalnız şunu da unutmayın ki ben burada büyük streslerden söz ediyorum. Sonuçta büyük maddi ve manevi problemler yaşamasına rağmen aralarında bir yaş olan iki oğlunu aynı anda sadece emzirerek besleyen bir anne tanıyorum. Demek istediğim şu ki öyle hemen biraz moraliniz bozuldu diye sütüm azalacak psikolojisine girmeniz de doğru değil. Burada esas önemli nokta "beyninize sütüm bol sütüm çok" sinyalleri göndermenizdir. Evlat edinen annelerin yaşadığı yoğun annelik duyguları sayesinde beynin buna karşılık süt ürettiğini ve bebeklerini emzirebildiğini biliyor muydunuz?
  5.     Gelelim en önemli maddeye: Sütün geldiğini nasıl anlarız? Anneliğinizin 3-5. günlerinde asıl besleyici ve miktarı fazla olan sütünüz gelecektir. Bunu göğüslerinizin iyice büyümesi ve sertleşmesinden anlarsınız. Merak etmeyin fark etmemeniz çok zordur. Bu süt geldiğinde bebeğinizi mümkün olduğunca çok emzirin ama bebeğiniz bu kadar sütü muhtemelen boşaltamayacaktır. Bunu mümkünse bir süt pompasıyla sağıp üstüne tarih atarak buzluğunuzda depolayın. Bu sütünüzün azaldığı ya da bittiği dönemlerde ilaç gibi gelecektir. Ancak buzluktaki sütünüzün kullanım süresi 6 aydır, bunu unutmayın. Eğer süt pompanız yoksa bu işlemi elinizle de yapabilirsiniz ya da sütü saklamak istemiyorsanız ılık duşun altına girip sağıp boşaltabilirsiniz. Bu sütü sağmanız çok önemlidir çünkü sağdığınızda beyninize süt yapması için devam etmesi gerektiği komutunu vermiş oluyorsunuz. Ben bu sütüm geldiğinde sağmam gerektiğini bilmediğim için sütüm çok gelmesine rağmen bebeğim hepsini boşaltamadığı için azaldı ve bir daha hiç o kadar sütüm gelmedi.
  6.     Bu bahsettiğimiz doyurucu sütün gelmesi için ılık duş alın çok faydasını göreceksiniz.
  7.     Bebeğinizi öpün, koklayın, okşayın, sevin. Bu sevgi beyninize onu beslemek için süt üretmeniz gerektiğini hatırlatacak.
  8.     Su süt yapar mı? Evet... ! Çok çok çok çok su için, mutlaka 3-3.5 litre su için sütünüzün nasıl arttığına siz de şaşıracaksınız.                                                                                                                                 Tüm bu yazılarım tecrübeyle sabittir. Maalesef ben bunları oğlum 2 aylıkken denedim ve günlük 200 cl' ye düşen sütümü 500 cl' ye çıkarttım. Buna da şükür umarım siz kontrolü baştan ele alır, doğumdan sonra emzirme sorunu yaşamaz ve en az 6 ay bebeğinizi sütünüzle beslersiniz.
Ayrıca aşağıdaki linke de bir göz atmanız çok faydalı olacaktır.
        Emzirmek güzeldir...!
        

    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder